رمزگشایی از ۲۹ فقره سرقت کابل های برق در طرقبه شاندیز  ساخت دستگاه‌های تولید کمپوست برای استفاده خانگی انفجار مرگبار یک منزل مسکونی در قوچان + تصاویر (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعتراف تکان دهنده سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال ۵۹ داروی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفت شتابزدگی و عجله؛ علت ۸۴ درصد از حوادث برقی خراسان رضوی زمان برگزاری مجدد نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ برای داوطلبان سیل‌زده خراسان جنوبی اعلام شد معمای پرونده خونین برادرکشی در مشهد (۱۱ اردیبهشت) معافیت مشمولان ۳۵ساله و دارای ۲فرزند از قانون بودجه حذف شد+سند سارق انباری خانه‌ها دستگیر شد جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟ حمله با شمشیر در لندن یک کشته و چند زخمی بر جای گذاشت نجات ۳ نفر از درون حریق منزل مسکونی توسط آتش نشانان مشهدی (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه اندازی «تاکسی هوایی» بین گناباد-مشهد درگیری ۲ همکلاسی در شوش رنگ خون گرفت (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری ۵ شرور و مخل نظم و امنیت در مشهد
سرخط خبرها

«خراسان رضوی» در صدر اهدای عضو در کشور قرار دارد | رضایت ۶۰ تا ۷۰ درصد خانواده‌های مرگ مغزی

  • کد خبر: ۱۹۱۵۱۶
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
  • ۱
«خراسان رضوی» در صدر اهدای عضو در کشور قرار دارد | رضایت ۶۰ تا ۷۰ درصد خانواده‌های مرگ مغزی
نیشابور و گناباد، بیشترین موارد اهدای عضو در کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، افتخاری برای استان ماست که امسال هم بر قله اهدای عضو ایران ایستادیم. افتخاری که آمار بالای اهدای عضو در دو شهرستان نیشابور و گناباد در نقش‌آفرینی‌اش تأثیر گذاشته است. دو شهرستانی که در رقابت جدی و نزدیک با کشور اسپانیا به‌عنوان سرآمد اهدای عضو در جهان قرار گرفته‌اند.

اهمیت این خبر ما را به گفتگو با مسئول واحد فراهم‌آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد کشاند.

نیشابور در صدر اهدای عضو کشور

دکتر ابراهیم خالقی در این زمینه بیان می‌کند که شاخص اهدای عضو در خراسان رضوی، امسال با عدد ۲۳ (پی‌ام‌پی)، گوی سبقت را از دیگر استان‌ها ربوده و در صدر کشور ایستاده‌ایم. او می‌گوید: پارسال هم استان ما با عدد ۲۲ اولین اهداکننده عضو در کشور بود.

وی می‌افزاید: شاخص اهدای عضو یا پی‌ام‌پی، یکی از شاخص‌های بهداشتی در هر کشور محسوب می‌شود که میزان اهدای عضو به ازای هر یک‌میلیون نفر است. این عدد در کشور در سال گذشته ۱۲ پی‌ام‌پی بوده است. یعنی به ازای هر یک‌میلیون جمعیت، دوازده اهداکننده عضو داشته‌ایم. وی می‌گوید: خبر خوش اینجاست که شهرستان نیشابور با عدد شاخص ۵۲، در رتبه اول کشوری ایستاده است. البته رتبه دوم کشور هم مربوط به استان خراسان رضوی و شهرستان گناباد با عدد ۴۶ است.

خالقی خاطرنشان می‌کند: بالابودن عدد شاخص اهدای عضو در هر جامعه، نشانه دو چیز است. اینکه مجموعه بهداشت و درمان توانسته‌اند با کار تیمی بزرگ، افرادی را که دچار مرگ مغزی شده‌اند به اهدای عضو برسانند. همچنین از نهادینه‌شدن اهدای عضو در بین افراد آن جامعه خبر می‌دهد.

رضایت ۶۰ تا ۷۰ درصد خانواده‌های مرگ مغزی

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به عدد شاخص اهدای عضو در استان، تصریح می‌کند: این شاخص براساس میزان تعداد اهدای عضو سنجیده می‌شود و نه تعداد پیوند‌های اعضا. در این میان با وجود شاخص‌های بالای دو شهرستان نیشابور و گناباد، شاخص اهدای عضو در بعضی شهرستان‌های ما پایین و حتی صفر است که این موضوع، میانگین استان را پایین آورده است.

دکتر خالقی می‌افزاید: شاخص اهدای عضو در سبزوار عدد ۱۱.۷ است. درحالی که این عدد در نیشابور به عدد ۵۲ رسیده است. هر دو شهرستان هم در مجاورت همدیگر هستند، اما چه می‌شود که در نیشابور این عدد بالاست و در شهر همسایه‌اش پایین.

او در این باره بیان می‌کند: نیشابور در شش ماهه اول امسال، چهارده مورد مرگ مغزی داشته که با این تعداد اهدای عضو به این عدد شاخص مناسب رسیده است، درواقع تمام خانواده این افراد به اهدای عضو رضایت داده‌اند. گویا برای مردم نیشابور فرهنگ اهدای عضو نهادینه شده است. اتفاقی که باید برای مردم بقیه شهر‌های استان و کشور هم رخ بدهد.

خالقی تصریح می‌کند: خوشبختانه ما در بحث رضایت‌گرفتن از خانواده‌ها مشکلی نداریم و بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد خانواده‌های مرگ مغزی رضایت می‌دهند. اما مسئله اینجاست که گاهی دانشگاه‌های علوم پزشکی بعضی شهرستان‌ها برای معرفی موارد مرگ مغزی مسئله دارند یا در نگهداری این بیماران برای اهدای عضو با مشکل روبه‌رو هستند.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی

چندین سال است که دانشگاه علوم پزشکی مشهد، کارگا‌ه‌های آموزشی مربوط به اهدای عضو را برای کادر پزشکی شهرستان‌های مختلف استان برگزار می‌کند، موضوعی که به‌طور مستقیم در افزایش آمار اهدای عضو تأثیر گذاشته است. خالقی با بیان این موضوع می‌گوید: نزدیک به هفت سال است که این دوره‌های یک‌روزه برای پرستاران آی‌سی‌یو، سی‌سی‌یو و کادر اورژانس در شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

ما در این دوره‌ها به بیان تشخیص مرگ مغزی، نحوه انتخاب فردی که دچار مرگ مغزی شده و برای اهدای عضو مناسب است، می‌پردازیم. همچنین درباره نحوه نگهداری افراد مرگ مغزی و حتی برخورد با خانواده این افراد برای گرفتن رضایت و آشنایی با فرایند اداری اهدای عضو، توضیح می‌دهیم.

به گفته این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، امسال این کارگاه‌ها در دو شهرستان نیشابور و گناباد برگزار شده است که نتیجه‌اش افزایش آمار اهدای عضو در این دو شهرستان و رسیدن به رتبه اول و دوم کشور بوده است.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح می‌کند که آموزش در زمینه آگاه‌سازی مرگ مغزی باید مداوم و همیشگی باشد. او می‌گوید: همان‌طور که شما به عنوان رسانه باید اخبار اهدای عضو را دائم به گوش مردم برسانید، وظیفه ما هم اطلاع‌رسانی و آموزش‌های پیاپی است.

وی تصریح می‌کند: اگر کشوری مانند اسپانیا در اهدای عضو با عدد شاخص ۴۰ سرآمد جهان است، به این باور مردمش برمی‌گردد که چنانچه خانواده‌ای عزیزش دچار مرگ مغزی شده و در دوسه‌ماه گذشته مطلبی درباره اهدای عضو به گوشش خورده باشد، به این موضوع رضایت می‌دهد.

سبقت سکته‌های مغزی از تصادف

اما از سال ۱۳۸۰ تاکنون، هزار و ۳۸۵ مورد مرگ مغزی در دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان رضوی به‌وقوع پیوسته که به ۵ هزار و ۸۹۷ پیوند عضو منجر شده است. در این ۲۲ سال، اما پیوند کلیه با هزار و ۷۴۸ مورد، فراوانی بیشتری نسبت به دیگر پیوند‌ها داشته است. پس از آن هم پیوند قرنیه با هزار و ۵۷۴ مورد در رتبه دوم ایستاده است.

به گفته مسئول واحد فراهم‌آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دلیل مرگ‌های مغزی منجر به پیوند عضو در طی این سال‌ها با تغییراتی روبه‌رو بوده است. اگر پیش از این تصادف، عامل اصلی مرگ‌ومیر‌های منجر به مرگ مغزی بود، اما پس از دوران کرونا، سکته‌های مغزی گوی سبقت را از تصادف گرفته و به شایع‌ترین دلیل مرگ‌های مغزی در استان خراسان رضوی تبدیل شده است.

خراسانی‌ها در صدر جان‌بخشی

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
0
0
دمش گرم مردم بافرهنگ نیشابور
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->